Skip links

Wat is social selling?

Wat is social selling?

“Social selling is een mindset en een strategie waarbij de relatie centraal staat, niet de deal”

Social selling is een voortvloeisel van de term sales 2.0 die in 2006 voor het eerst werd gebruikt door Nigel Edelshain, van de Universiteit van Columbia.

De snelle opkomst van social media en LinkedIn in het bijzonder maakte het voor verkopers eenvoudiger om het zogenaamde ‘haakje’ te vinden.

En dit zorgde ervoor dat verkopers sneller inzicht kregen in de persoonlijkheid van hun potentiële relaties.

Jaren geleden was dit ondenkbaar, want synchrone communicatie was noodzakelijk om te begrijpen hoe waarde te bieden aan prospects.

Sociaal selling is letterlijk het sociale voor de verkoop plaatsen. De nadruk ligt op het vinden van de juiste prospects en een verregaande personalisatie waarbij de de relatie en de conversatie staan centraal. Leads genereren komt later.

20+ best-practices
en voorbeelden

Bekijk Playbook

Brede definitie 

“Social selling is het proces van het ontwikkelen van relaties als onderdeel van het verkoopproces. Dit gebeurt tegenwoordig vaak via sociale netwerken zoals LinkedIn, Twitter, Facebook en Pinterest, maar kan zowel online als offline plaatsvinden”, Wikipedia

Zo kan de personalisatie veel breder worden ingezet. Iedere fase van de verkoopcyclus leent zich voor een aanpak waarbij personalisatie een rol speelt, maar hoe werkt dit?

In ons social selling playbook geven we 20+ voorbeelden. Denk aan het vormgeven van een 1e gesprek, een presentatie of een demonstratie. Hierbij gaan de social selling mindset hand in hand met de progressie die nodig is om tot een deal te komen.

Over de mindset

De social selling mindset is een filosofie en methode waarbij we in iedere fase de volgende principes hanteren:

Luisteren: Hoe kun je de informatie omzetten in waarde voor de koper die losstaat van zijn rol als koper.

Geven: Welke waarde kun je geven in elke fase van het verkoopproces. Dit zal per fase verschillen.

Ontvangen: Welke waarde wil je ontvangen in elke fase van het verkoopproces en hoe houd je een balans.

Vertrouwen: Het resultaat van een gezonde relatie die moet leiden tot betere marges en een gezonde deal.

Ontvang de laatste social selling tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d