Skip links
Verkopers werven

Verkopers werven en selecteren op leeftijd is een ‘grap’

Waarom we verkopers werven van 60+ zonder enige twijfel

Uit cijfers van het CBS blijkt dat bijna 20% van de Nederlandse bevolking ouder is dan 65 jaar.

Er is een enorme vraag naar competent sales personeel, maar liever geen verkopers werven in de categorie 55 plussers of nog ouder is vaak de gedachte.

Begrijpelijk of ongefundeerd?

Nog niet zo lang geleden kregen we een aanvraag van een IT organisatie.

Ze zochten per direct een ervaren verkoper die niet of nauwelijks inwerktijd nodig had.

Daarnaast moest hij of zij beschikken over een kennis van een specifiek platform.

We zetten de aanvraag uit en we ontvangen een video van een kandidaat van 63 jaar oud die perfect matched. Althans, dat vonden wij.

Het sales management van deze organisatie wijst de persoon in kwestie direct af, maar als we vervolgens de onderstaande punten aanhalen draait het gesprek 180 graden.

Na het 1e gesprek slaakt de ondernemer een kreet van verbazing en zegt:”wat een energie voor zijn leeftijd”

Ieder mens is uniek, dat geldt niet voor leeftijd.

Drie redenen waarom deze werkgever twijfelde en waarom het werven van deze sales professional en ‘good old’ sales een hele logische keuze is.

“Een cv is net als een foto slechts één perspectief”

Mindset

‘Vroeger was alles beter’. Het zou zo maar een tegeltje kunnen zijn waarvan menig werkgever denkt dat dit de mindset is van de meeste ervaren medewerkers.

De realiteit is dat een fixed mindset helemaal niets te maken heeft met leeftijd, maar vooral een bepaalde kijk op het leven.

Verkoper zijn is wie je bent en dat ben je voor het leven. Ben je zuur of bitter van karakter dan is de kans bovendien erg klein dat je vrijwillig hebt gekozen voor het verkoopvak of je bent al vroeg in een gouden kooi beland.

Als een ervaren verkoper solliciteert en de mindset staat nog steeds op ‘winnen’ en de drive is onveranderd.

Wat houd je tegen?

In dit specifieke geval was er ook nog een bijzonder bewijs.

Deze verkoper start na zijn zestigste nog een eigen onderneming en dan hebben we het niet over de inschrijving bij de KVK als ZZP’er.

Performance

Een ervaren verkoper heeft een hoger salaris en meer wensen op het gebied van pensioen.

Ook hiervoor geldt dat dit mogelijk een belangrijk argument is voor vele beroepsgroepen, maar veel minder relevant voor het verkoopvak.

Verkopers verdienen veel geld bij een goede prestatie en dat reflecteert zich in de wijze waarop het salaris is opgebouwd.

Hij vraagt echter een basis salaris dat overeenkomt met de andere verkopers in het team en weet dat het draait om performance. Kom maar op met die bonus.

Volgens onderzoek is de groep 55-65 vaker ziek, zwak of misselijk. Maar laten we het niet complexer maken dan het is.

We praten uiteindelijk over een verschil in ziektedagen van 3-5 dagen per jaar.

Aanwezigheid is bovendien een slechte graadmeter, maar voor verkopers gelden ook nog eens hele andere spelregels. Zoals gezegd, wat telt is performance.

Haal je je target in 200 dagen werk of in 100 dagen werk.

Het doet er eigenlijk niet toe.

Terugverdientijd

De term onboarding wint aan populariteit en het belang van gestandaardiseerde processen en een dito aanpak wordt op waarde geschat. En toch…

Vaak is een verkoper pas 100% inzetbaar na 3 maanden, maar de kans dat hij langer blijft dan 3 jaar is volgens de statistieken erg klein.

Volgens Hubspot is het gemiddelde dienstverband van een verkoper slechts 18 maanden.

En nu terug naar onze kandidaat.

Wat is de kans dat hij op zoek gaat naar een andere job en bezig is met carriereplanning.

Nihil.

En wat is de kans dat hij tot aan zijn pensioen wil blijven. Erg groot. Daarnaast is hij direct inzetbaar vanwege verworven kennis.

Met andere woorden de terugverdientijd is vele malen beter dan bij een jonge verkoper.

Zoek je een goede verkoper met het juiste DNA. Neem contact met ons op en krijg direct inzicht in iemands zijn mindset, drive en energie.

Lees hier meer over onze werving en selectie aanpak voor sales

Ontvang de laatste digitale sales tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d