Skip links
empathie verkopers

De empathie test voor verkopers

Andersom is bijna altijd beter.

Empathie test voor verkopers met een aantal voorbeelden. Soms voelt het zo onnatuurlijk om het tegenovergestelde te doen, maar het is vaak het juiste. Empathie is van eminent belang in het verkoopvak. Het is het vermogen om emotioneel te begrijpen wat andere mensen voelen, dingen vanuit hun gezichtspunt te zien en jezelf in hun plaats in te beelden.

Als verkoper ben je geconditioneerd om te pitchen, te presenteren en dus te verkopen. Het gevoel dat je relatie te weinig heeft meegekregen van de inhoud maakt vele verkopers onrustig. Uiteindelijk is het belangrijk om de volgorde te begrijpen en die is simpel gezegd eigenlijk altijd als volgt:

1 – Start met de ander

2 – Maak de connectie

3 – Doe je verhaal

Er is vaak een groot verschil tussen theorie en praktijk.

Klaar voor de empathie test?

1 – Je deelt alleen de mooie verhalen
Dus gaat je prospect zelf op zoek naar de slechte verhalen

Wees transparant

2 – We sturen graag een lange email,
maar we ontvangen liever een korte email

We creeren informatie met ons cognitieve brein, maar ontvangen filteren informatie met ons reptielenbrein. Het doet me altijd denken aan de mooie uitspraak van Mark Twain

3 – “ik” is belangrijk voor iedereen
dus start je bericht met jij

Een epidemie 🙈

4 – Praat vooral veel als jezelf een goed gesprek wilt ervaren,
luister goed als je dat de ander ook gunt

Minder ‘ego’ is meer ruimte om te luisteren

5 – Introduceer je netwerk
anders doet een ander het wel

Jezelf beschermen doe je niet door alleen voor jezelf te zorgen. Referrals geven = referrals ontvangen

Oh ja,

6 – Met mij gaat het trouwens super vs
Ik kan wel wat hulp gebruiken

Geef mensen de ruimte om je te helpen

één uitzondering – zie video

Indien je het uitdagend vindt om online te prospecten dan is gaat een verhoogd empatisch vermogen je helpen.

Empathie is overigens niet hetzelfde als sympathie. By sympathie probeer je je niet te verplaatsen in andermans situatie, maar bekijk je het meer van een afstand en vanuit je eigen frame van denken en voelen. Empathische vermogen is voor sommigen wellicht een tweede natuur, maar het is vrij eenvoudig om eraan te werken. Een belangrijke tip is vooral niet direct te reageren, maar vooral even na te denken. Geef jezelf de ruimte om te verkennen wat de ander een goed gevoel geeft.

Wil je je empathisch vermogen verbeteren in iedere sales situatie? Kijk dan eens naar onze social selling training 

Ontvang de laatste digitale sales tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d