Skip links
de hook

8 seconden voor de ‘hook’ van je presentatie

De hook voor je presentatie gaat beter zonder Powerpoint. Maar ja, presenteren zonder powerpoint is voor vele verkopers niet in te beelden.

80% van de voorbereiding wordt gebruikt om de juiste teksten en plaatjes te combineren. En eigenlijk is het doel om zo snel mogelijk aan de presentatie te kunnen beginnen, want dat geeft gewoon houvast, toch?

Het probleem is dat de gemiddelde aandachtsspanne van mensen is teruggebracht tot slechts 8 seconden en dat is 1 seconde minder dan een goudvis.

Auw!

Het 1e doel is dan ook niet om een goede presentatie te geven, maar om alertheid te creëren.

Met andere woorden…

Creëer impact binnen de eerste 8 seconden en laat die PowerPoint in ieder geval achterwege bij je opening. Geef mensen de kans om jou te leren kennen en bouw de spanning op.

Neem bijvoorbeeld dit artikel.

Als ik had gezegd dat de aandachtsspanne van mensen is afgenomen door een overdaad aan informatie, dan is de kans dat dit je bijblijft nihil. 

Je hebt het namelijk al te vaak gehoord en ons brein wil er niets meer van weten.

Maar als ik zeg dat de menselijke aandachtsspanne minder is dan die van een goudvis dan is er een bepaalde alertheid.

Er worden namelijk emoties opgeroepen en daarmee wordt je interesse sneller gewekt.

Dit is natuurlijk de kracht van storytelling.

Menselijke hersenen zijn ‘hard wired’ om naar verhalen te luisteren.

We communiceren via verhalen. En legendes blijven leven door verhalen, niet door feiten.

En nu we het toch over de goudvis hebben…

Hoe vang je eigenlijk een goudvis?

Met een haak natuurlijk.

Creëer dan ook een krachtige hook als je een online presentatie geeft. Zie hieronder een viertal stappen die je verder helpen.Online presenteren training voor verkopersOnline presenteren training voor verkopers

#1 Stel een krachtige vraag (de hook)

Een voorbeeld: ‘Wat is eigenlijk onze aandachtspanne? En waarom is dit relevant? Graag vertel ik je het verhaal van de goudvis…’

Vragen wekken nieuwsgierigheid op en dwingen ons tot nadenken.

Deskundige vertellers creëren eerst spanning door middel van vragen die later in de presentatie worden beantwoord.

Vanzelfsprekend zijn de vragen die je stelt de vragen die je publiek graag beantwoord zou willen zien.

Op deze manier verplaats je je optimaal in je publiek en maak je de brug naar de context.

#2. Geef context

Een voorbeeld: ‘Het geheugen van een goudvis heeft de evolutie doorstaan. Het was duizenden jaren geleden 9 seconden en dat is het nog steeds. Maar sinds de opkomst van social media wordt de goudvis bedreigd in haar uniciteit 🙂 Het is nu de mens die de goudvis de loef afsteekt met een aandachtspanne van 8 seconden.’

Geef het antwoord op de door jou gestelde vragen door een kort verhaal te delen of iets dat lijkt op een soort van ‘trailer’ – kijk ook eens naar de mogelijkheden van video prospecting.

Je publiek moet bereid zijn om naar je verhaal te luisteren en wil nu weten wat ze ervoor terugkrijgt.

Online presenteren training voor verkopersOnline presenteren training voor verkopers

#3. Wat is je belofte?

Een voorbeeld ‘Wat we je beloven is dat we je in 20 minuten de technieken leren die nodig zijn om sneller, beter en effectiever te communiceren. Laten we starten met de tien digitale presentatie tips’

Het publiek wil begrijpen of ze na het bijwonen van deze presentatie er ook echter beter van worden.

Wees dan ook duidelijk in je belofte.

#4. De presentatie

PowerPoint moet jouw verhaal supporten, maar je moet zeker niet het online podium willen delen met PowerPoint. De kans dat je volledig naar de achtergrond verdwijnt is zo goed als zeker bij de optie ‘share screen’. Kies je online tools verstandig. 

Een aantal online presentatie tips

  • 1 onderwerp per slide
  • Gebruik video’s in je presentatie
  • Maak visueel wat je presenteert, maar gebruik 1 plaatje per slide
  • Zet 1 vraag op een slide, maar geef verbaal het antwoord
  • Geen vragen ‘blok’, maar verwerk je vragen in de presentatie
  • Gebruik je slides om je verhaal kracht bij te zetten

Indien je vooral stappen wilt maken in het verbeteren van je digitale presentatie dan is mijn advies om echt out-of-the-box te denken.

De dynamiek is virtueel anders en complexer en het verhaal of de fabel van de goudvis nog relevanter.Ontvang de laatste digitale sales tipsMeld je aan voor de nieuwsbrief.

Explore
Drag