Skip links

8 seconden voor de ‘hook’ van je presentatie

Presenteren zonder powerpoint?

In de huidige wereld van informatie-overload is de aandachtsspanne van mensen minder dan die van een goudvis!

De gemiddelde aandachtsspanne van mensen is teruggebracht tot slechts 8 seconden vergeleken met 9 seconden aandachtsspanne van een goudvis.

Auw!

En nu, wat heb je aan deze statistiek?

Het antwoord is simpel.

Creëer impact binnen de eerste 8 seconden en laat die PowerPoint achterwege bij je introductie.

Neem bijvoorbeeld dit artikel.

Als ik had gezegd dat de aandachtsspanne van mensen is afgenomen door een overdaad aan informatie, dan is de kans dat dit je bijblijft nihil.

Je hebt het namelijk al te vaak gehoord en ons brein wil er niets meer van van weten.

Maar als ik zeg dat de menselijke aandachtsspanne minder is dan die van een goudvis dan is er een bepaalde alertheid.

Er worden namelijk emoties opgeroepen en daarmee wordt je interesse sneller gewekt.

Dit is natuurlijk de kracht van storytelling.

Menselijke hersenen zijn ‘hard wired’ om naar verhalen te luisteren.

We communiceren via verhalen. En legendes blijven leven door verhalen, niet door feiten.

En nu we het toch over de goudvis hebben…

Hoe vang je eigenlijk een goudvis?

Met een haak natuurlijk.

Creëer dan ook een krachtige hook als je een online presentatie geeft. Zie hieronder een viertal stappen die je verder helpen.

#1 Stel een krachtige vraag (de hook)

Een voorbeeld: ‘Wat is eigenlijk onze aandachtspanne? En waarom is dit relevant? Graag vertel ik je het verhaal van de goudvis…’

Vragen wekken nieuwsgierigheid op en dwingen ons tot nadenken.

Deskundige vertellers creëren eerst spanning door middel van vragen die later in de presentatie worden beantwoord.

Vanzelfsprekend zijn de vragen die je stelt de vragen die je publiek graag beantwoord zou willen zien.

Op deze manier verplaats je je optimaal in je publiek en maak je de brug naar de context.

#2. Geef context

Een voorbeeld: ‘Het geheugen van een goudvis heeft de evolutie doorstaan. Het was 9 seconden duizenden jaren geleden en dat is het nog steeds. Maar sinds de opkomst van social media wordt de goudvis bedreigd in haar uniciteit. Het is nu de mens die de goudvis de loef afsteekt met een aandachtspanne van 8 seconden.’

Geef het antwoord op de door jou gestelde vragen door een kort verhaal te delen of iets dat lijkt op een soort van ’trailer’.

Je publiek moet bereid zijn om naar je verhaal te luisteren en wil nu weten wat ze ervoor terugkrijgt.

#3. Wat is je belofte?

Een voorbeeld ‘Wat we je beloven is dat we je in 20 minuten de technieken leren die nodig zijn om sneller, beter en effectiever te communiceren. Laten we starten met de tien digitale presentatie tips’

Het publiek wil begrijpen of ze na het bijwonen van deze presentatie er ook echter beter van worden.

Wees dan ook duidelijk in je belofte.

#4. De presentatie

PowerPoint moet jouw verhaal supporten, maar je moet niet het podium willen delen met PowerPoint.

Een aantal online presentatie tips

  • 1 onderwerp per slide
  • Gebruik video’s in je presentatie
  • Maak visueel wat je presenteert, maar gebruik 1 plaatje per slide
  • Zet 1 vraag op een slide, maar geef verbaal het antwoord
  • Geen vragen ‘blok’, maar verwerk je vragen in de presentatie
  • Gebruik je slides om je verhaal kracht bij te zetten

Indien je vooral stappen wilt maken in het verbeteren van je digitale presentatie dan is mijn advies om echt out-of-the-box te denken.

De dynamiek is virtueel anders en complexer en het verhaal of de fabel van de goudvis nog relevanter.

Ontvang de laatste digitale sales tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d