Skip links
Word of mouth marketing

Word-of-mouth marketing strategie is het ‘nieuwe’ goud.

Word-of-Mouth strategie

Word-of-mouth marketing is wanneer een klant zijn interesse in een product, dienst of bedrijven op een ongedwongen manier laat terugkomen in de gesprekken die hij of zij dagelijks voert met relaties.

Een referral marketing aanpak of programma is echter wezenlijk anders, omdat het een doordachte strategie is waarbij nadrukkelijk gevraagd wordt naar referrals.

Word-of-mouth kan viraal gaan en dat is natuurlijk de droom van iedere marketeer, maar hoe trigger je het vliegwiel dat het aantal referrals laat groeien als kool?

Vliegwiel?

Ja.

De funnel is kapot, want er is geen vertrouwen volgens Brian Halligan van Hubspot.

“En het gebrek aan vertrouwen is diep geworteld in de moderne samenleving.

Ik denk dat een van de problemen in de moderne samenleving niemand meer vertrouwt. Niemand vertrouwt de regering. En wie vertrouwt er nog op religie of de media?  Weet je wie ze nog meer niet vertrouwen?

Marketeers en verkopers.

Weet je wie B2B kopers wel vertrouwen? Collega’s en vrienden, dus ga voor de word-of mouth-strategie voor meer impact.”

“The funnel is dood, lang leve het vliegwiel”, Brian Halligan – HubSpot”

Wanneer WOM inzetten?

Praat met je klanten en prospects en dan besef je dat vertrouwen toch vooral gaat via word of mouth marketing ”

Een ding weet ik zeker. Voor HubSpot met 52.000 klanten is de kans op een flywheel reëel.

Definitie vliegwiel: Een vliegwiel is een groot en zwaar wiel. Het wiel trekt zichzelf over dode punten heen. Dankzij een vliegwiel stopt de beweging niet op de dode punten. En arbeid wordt omgezet in kinetische energie. 

En die arbeid heeft HubSpot geleverd. Het vliegen gaat steeds makkelijker en harder en zelfs op de dode punten vliegt het wiel door.

Tja, met 2% ‘WOM’ klanten heeft HubSpot ‘gewoon’ 1.040 ambassadeurs die gratis reclame maken en waarschijnlijk levert dit vele referrals per jaar op.

Is het vliegwiel met ambassadeurs reeël voor iedere organisatie?

Ja en nee…

Het is voor iedere organisatie mogelijk, maar vanzelfsprekend speelt de maturity van je organisatie ook een rol. Jaren ervaring betekent namelijk ook een beter product, meer klanten en dus ook een grotere kans op word-of-mouth marketing.Start een referral marketing programmaStart een referral marketing programma

Word-of-mouth marketing tips

  • Streef naar samenwerking door het oprichten van een gebruikersgroep, waarin actief geluisterd wordt naar de input en feedback van klanten.
  • Implementeer een Customer Succes Team dat zich volledig richt op het optimaliseren van de klantinteractie.

  • Waardeer en belicht je klanten door middel van interviews en het delen van praktijkvoorbeelden waarin hun succesverhalen centraal staan.

  • Communiceer helder over de kernwaarden van jouw organisatie. Laat zien waar je voor staat en verbind je aan maatschappelijke initiatieven die resoneren met je doelgroep.

  • Zorg voor een uitzonderlijke ervaring voor je klanten, zowel online als offline.

Het alternatieve pad

Een alternatieve strategie voor word-of-mouth marketing is referral marketing. Hier gaat omdat je hiermee ook een latente groep van tevreden klanten aanspreekt en ze vraagt om je te helpen en het opzetten van een managed referral programma is met een concreet stappenplan makkelijker voor elkaar te krijgen.

Word-of-mouth’ (WOM) marketing is in wezen een organisch fenomeen. Wanneer klanten spontaan en uit eigen beweging over hun positieve ervaringen met een product of dienst praten, kan dit krachtige en authentieke promotie opleveren. Dergelijke organische aanbevelingen ontstaan meestal uit uitmuntende bedrijfsvoering en uitstekende klantervaringen. Hoewel WOM onvoorspelbaar en niet altijd consistent is, hebben bedrijven die zich op dit fenomeen verlaten vaak een solide reputatie in de markt.

Echter, in een wereld waarin concurrentie sterk toeneemt en klanten overweldigd worden door keuzes, is het wachten op organische aanbevelingen soms niet voldoende. Hier komt referral marketing in beeld als een gestructureerd en strategisch alternatief voor WOM. In plaats van te vertrouwen op spontane lof van klanten, moedigt referral marketing bedrijven aan om actief tevreden klanten te benaderen en hen te vragen hun netwerk aan te spreken. Hierbij worden vaak incentives of beloningen aangeboden als motivatie.

Het grote voordeel van referral marketing is de mate van controle en sturing die het bedrijven biedt. Terwijl WOM organisch en vaak onvoorspelbaar is, biedt referral marketing een gestructureerde aanpak waarbij bedrijven specifieke acties kunnen ondernemen, hun voortgang kunnen meten en hun strategie kunnen aanpassen om betere resultaten te behalen.

Concluderend, terwijl WOM zich richt op het spontane en authentieke karakter van klantaanbevelingen, stelt referral marketing bedrijven in staat om actief en doelgericht te werken aan het genereren van aanbevelingen, waardoor ze meer grip hebben op hun marketinginspanningen

Explore
Drag