“The funnel is dead, long live the flywheel”, Brian Halligan – HubSpot

Het gaat niet meer om outbound vs inbound.

Het is nu inbound vs flywheel.

Flywheel?

Ja.

De funnel is kapot, want er is geen vertrouwen.

Volgens Brian Halligan is het gebrek aan vertrouwen volgens hem geworteld in de moderne samenleving.

“Ik denk dat een van de problemen in de moderne samenleving niemand meer vertrouwt. Niemand vertrouwt de regering. Niemand vertrouwt op religie. Niemand vertrouwt media. Niemand vertrouwt sociale media. Weet je wie ze nog meer niet vertrouwen?

Marketeers en verkopers

Weet je wie ’buyers’ wel vertrouwen? Collega’s en vrienden.

Praat met je klanten en prospects en dan besef je dat vertrouwen toch vooral gaat via word-of-mouth marketing ”

Een ding weet ik zeker. Voor HubSpot met 52.000 klanten is de kans op een flywheel reëel.

Definitie vliegwiel: Een vliegwiel is een groot en zwaar wiel. Het wiel trekt zichzelf over dode punten heen. Dankzij een vliegwiel stopt de beweging niet op de dode punten. En arbeid wordt omgezet in kinetische energie.

En die arbeid heeft HubSpot geleverd. Het vliegen gaat steeds makkelijker en harder en zelfs op de dode punten vliegt het wiel door.

Tja, 2% erg tevreden klanten zijn in het geval van HubSpot gewoon 1.040 ambassadeurs.

Is het vliegwiel met ambassadeurs reeel voor iedere organisatie?

Laten ik beginnen door te benoemen wat in mijn ogen wel/niet vliegt.

Niet

  • Alleen vragen naar klanttevredenheid – geeft je hooguit inzicht, maar geen vliegwiel.
  • Het laboratorium in om het product verbeteren – zeker doen, maar vliegen? Misschien over een paar jaar.
  • Customer succes managers aannemen om ‘churn’ te verlagen.

Wel

  • Bij een hoge klanttevredenheid doorpakken en vragen om de introductie.
  • Co-creatie, omdat een klant zijn of haar investering zal omzetten in een nog hoger commitment en aanbevelingen.
  • Customer succes manager(s) inzetten om ambassadeurs te creeren en het vliegwiel aan te zetten.

Mijn advies:

Het vliegwiel gaat harder als de weerstand afneemt voor prospects en klanten om word-of-mouth marketing toe te passen. Maak het je prospect en klanten vooral makkelijker om jouw product of dienstverlening te delen met hun collega’s, vrienden en hun netwerk.

En een van de oplossingsrichtingen is het maken van een korte video die kan worden doorgestuurd – makkelijk voor je referrer en iets moeilijker voor jou als verkoper.

Sorry, there are no shortcuts…

Video in je mailbox

Sneller vertrouwen winnen door het videofyen van je salesproces. Nee, geen nieuwsbrief… maar een video update in je mailbox.

Effy Shkuri

Effy Shkuri

#SellingSlowandFast

 

NEDERLAND

Rosestraat 123
3071 JP Rotterdam
+31 10 3070219

 

ISRAEL

HaTidhar 5
4366507, Raanana
+972 546823924

 

UNITED KINGDOM

London
90 Long Acre, Covent Garden
+44 7717538607

 

info@thenextsales.nl