Skip links

Word-of-mouth marketing strategie is het ‘nieuwe’ goud.

Word-of-mouth marketing strategie

Word-of-mouth marketing is wanneer een klant zijn interesse in een product, dienst of bedrijven op een ongedwongen manier laat terugkomen in de gesprekken die hij of zij dagelijks voert met relaties.

Een referral marketing aanpak of programma is echter wezenlijk anders, omdat het een doordachte strategie is waarbij nadrukkelijk gevraagd wordt naar referrals.

Word-of-mouth kan viraal gaan en dat is natuurlijk de droom van iedere marketeer, maar hoe trigger je het vliegwiel dat het aantal referrals laat groeien als kool?

Vliegwiel?

Ja.

De funnel is kapot, want er is geen vertrouwen volgens Brian Halligan van Hubspot.

“En het gebrek aan vertrouwen is diep geworteld in de moderne samenleving.

Ik denk dat een van de problemen in de moderne samenleving niemand meer vertrouwt. Niemand vertrouwt de regering. En wie vertrouwt er nog op religie of de media?  Weet je wie ze nog meer niet vertrouwen?

Marketeers en verkopers.

Weet je wie B2B kopers wel vertrouwen? Collega’s en vrienden, dus ga voor de word-of mouth-strategie voor meer impact.”

“The funnel is dood, lang leve het vliegwiel”, Brian Halligan – HubSpot”

Wanneer WOM inzetten?

Praat met je klanten en prospects en dan besef je dat vertrouwen toch vooral gaat via word of mouth marketing ”

Een ding weet ik zeker. Voor HubSpot met 52.000 klanten is de kans op een flywheel reëel.

Definitie vliegwiel: Een vliegwiel is een groot en zwaar wiel. Het wiel trekt zichzelf over dode punten heen. Dankzij een vliegwiel stopt de beweging niet op de dode punten. En arbeid wordt omgezet in kinetische energie. 

En die arbeid heeft HubSpot geleverd. Het vliegen gaat steeds makkelijker en harder en zelfs op de dode punten vliegt het wiel door.

Tja, met 2% ‘WOM’ klanten heeft HubSpot ‘gewoon’ 1.040 ambassadeurs die gratis reclame maken en waarschijnlijk levert dit vele referrals per jaar op.

Is het vliegwiel met ambassadeurs reeël voor iedere organisatie?

Ja en nee…

Het is voor iedere organisatie mogelijk, maar vanzelfsprekend speelt de maturity van je organisatie ook een rol. Jaren ervaring betekent namelijk ook een beter product, meer klanten en dus ook een grotere kans op word-of-mouth marketing.

Word-of-mouth marketing tips

– Ga voor co-creatie, omdat een klant zijn of haar investering in tijd zal omzetten in een nog hoger commitment en aanbevelingen. Zet bijvoorbeeld een user group op.

-Zet een customer succes management team op met als doel om klanten maximaal te helpen in de interactie met de organisatie.

-Geef klanten een podium en zet ze in het zonnetje door interviews en het maken van use cases.

-Communiceer de waarden van je organisatie en laat zien waar je voor staat. Zet dit om in het ondersteunen van de juiste goede doelen die ook je doelgroep aanspreken.

-Bied een geweldige online- en offline ervaring

Het alternatief

Word-of-mouth is voor veel bedrijven een resultaat van een geweldige bedrijfsvoering. En waarschijnlijk redden deze bedrijven het ook zonder WOM.

Een alternatief voor word-of-mouth marketing is referral marketing, omdat je hiermee ook een latente groep van tevreden klanten aanspreekt en ze vraagt om je te helpen en het opzetten van een managed referral programma is met een concreet stappenplan makkelijker voor elkaar te krijgen.

Ontvang de laatste referral marketing tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d