Skip links

Wie zijn je merkambassadeurs?

Wie zijn je merkambassadeurs?

BONUS: De ‘huursoldaten’. Natuurlijk is er een bepaalde groep professionals die je willen helpen als ze ook iets kunnen verdienen. Geen diskwalificatie, maar het is een heel ander soort ambassadeur. Kan trouwens extreem effectief zijn. De motivatie is alleen extrinsiek. ”

Een merkambassadeur is een persoon die in dienst is van een organisatie of bedrijf om het merk in een positief daglicht te stellen en zo de naamsbekendheid en verkoop te vergroten. De merkambassadeur is bedoeld om de bedrijfsidentiteit te belichamen in uiterlijk, gedrag, waarden en ethiek.

Van wie kun je referrals verwachten?

Als het vertrouwen groot is, is de snelheid hoog en zijn de kosten laag bij een goede uitvoering.

En dat is nu precies de kracht van referrals.

De vraag is echter wie je nu het beste kunt benaderen om wat extra’s voor je te doen.

Drie belangrijke criteria voor het bepalen van je merkambassadeurs?

1 – Wie kent je doelgroep?

Het kunnen je vrienden, familie en ‘fools’ zijn, maar dit zal slechts een fractie zijn van je waardevolle zakelijke netwerk. Het is dus een lijst met collega’s, voormalige collega’s, bedrijven in het eco-systeem, zelfstandige professionals en natuurlijk klanten.

Als je in de detachering actief bent, kan de klant of relatie ook een kandidaat zijn. Gewoon een kwestie van perspectief.

De beste referral
vraag techniek

Download whitepaper

2 – Wie gelooft in de waarde die je kunt bieden?

Het perspectief is vaak eenzijdig. Het principe van de referral is simpel, maar sociaal gezien best complex.

De waarde voor jou als persoon is zelden voldoende.

3 – Wie heeft je waarde ervaren?

Deze vraag definieert je meest waardevolle ambassadeurs. De perfecte aanbeveling of referral komt van een persoon die jouw dienst of product als waardevol heeft ervaren.

Voor de referee is dit ook de meest betrouwbare referral, omdat de referrer zelf het product gebruikt en daarmee is er geen integriteitsissue. Hoe meer klanten en hoger de tevredenheid des te groter het flywheel

Wanneer een referral marketing programma starten?

Referral marketing is de droom van iedere marketeer, maar een referral marketing programma is alleen interessant bij een x aantal klanten.

Volgens is de gemiddelde referral ratio 2,3% voor B2B referral programma’s, dus denk goed na over het aantal referrals dat je nodig hebt om een referral programma te bekostigen.

Ontvang de laatste digitale sales tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d