Skip links
Trust vs compliancy

Vertrouwen wint het altijd van compliancy

Menselijke economie

Ik kreeg een verzoek van een collega van mij om 2 Microsoft Surface tablets te bestellen.

Ik dacht dat het gemakkelijk zou zijn om te bestellen, maar ik had het mis. Er namelijk maar een paar bedrijven in Nederland die ze op voorraad hebben.

Uiteindelijk besluit ik een partner van ons te bellen en vraag hem op hulp. Via hem krijg ik het nummer van een internationaal georiënteerd bedrijf in Nederland waar hij al jaren zaken meedoet, maar ik besluit om allereerst gewoon via de website te bestellen. Tenslotte gaat het maar om 2 Tablets.

15 minuten was genoeg

Een dag later kreeg ik een telefoontje van een verkoper die zei dat ze geen creditcard konden accepteren voor de eerste transactie. Ik gaf aan dit te begrijpen. Wel balen, want ik was op voorhand overtuigd dat het nu toch wel moest lukken om 2 Surface-tablets de volgende dag te bezorgen.

Toen ik mijn teleurstelling deelde, zei hij “dat het het bedrijfsbeleid is omdat …”

Ik had de hoop nog niet opgegeven, want ik had iets van leverage. Mijn goede relatie is ook een hele goede relatie van dit bedrijf. En de problemen leken als sneeuw voor de zon te verdwijnen toen ik de naam van mijn contactpersoon deelde.

Hij dacht heel even na en vroeg me of het goed was als hij me binnen 15 minuten terug kon bellen.

“We kennen hem, vertrouw hem, dus we geloven in jou.” Dat zei hij niet expliciet, maar dat was de berekening die hij maakte.

Binnen 5 minuten had ik hem alweer aan de lijn en het gemak waarmee het gesprek vervolgens verliep voelde als vanzelfsprekend. Dit is wat je krijgt als de zogenaamde betrouwbare ‘middleman’ de brug slaat tussen twee partijen die elkaar niet kennen.

En hij voegde er het volgende aan toe: “Ik denk dat je de hoesjes voor de tablet beter ergens anders kunt bestellen, want die hebben we niet op voorraad.

Het winnen van vertrouwen kan soms jaren duren. Het is vaak een route van vallen en opstaan, maar het emotionele krediet dat is opgebouwd kan gebruikt worden op momenten dat het nodig is.

In mijn geval was er geen tijd om dit vertrouwen op te bouwen. Maar gelukkig laat vertrouwen zich ook doorgeven. En vreemd genoeg gaan vaak meerdere deuren open als de juiste gezamenlijke relatie kan worden ingezet voor een ‘favor’.

De kracht van transactie via een referral zorgt ervoor dat er uiteindelijk meer mensen winnen dan bij een gebruikelijke transactie.

3 winnaars vs 2 winnaars.

En lesson learned:

Vertrouwen wint het uiteindelijk altijd van compliancy.

Explore
Drag