Skip links
Social listening hoe kun je empatisch luisteren

Social listening: Hoe kun je online empathisch luisteren?

Wat is social listening?

“Als je social listening niet op grote schaal kunt omzetten in bruikbare inzichten, wordt het tijd om je social selling strategie opnieuw onder de loep te nemen.”

Social listening is het proces van het structureel volgen van online conversaties. Bijvoorbeeld over specifieke markten, branches, onderwerpen of merken.

Dit met als doel om deze informatie naar kansen te vertalen en te participeren op macro, meso of micro niveau.

Participatie kan plaatsvinden door betrokkenheid te tonen (like, share), maar ook door content en inzichten te delen die actueel en relevant zijn (bijvoorbeeld posts, blogs).

Dit kan door beter te luisteren naar de behoefte en wensen die door prospects en klanten online worden gedeeld. In tegenstelling tot social selling is social listening een 100% online activiteit.

DESTEP aanpak

Allereerst, social listening voor commerciële redenen kan plaatsvinden door marketeers, verkopers of door customer success medewerkers.

De reden van social listening zal verschillen per rol.

Het doel is op generiek niveau hetzelfde: inzicht verkrijgen om in te spelen op een veranderende of actuele behoefte of wens.

Volgens gegevens van Gartner geeft 62% van de marketingleiders aan dat ze voor een aanzienlijke uitdaging staan ​​bij het benutten van geïntegreerde klantgegevens.

Voor het gemak hebben wij een onderverdeling gemaakt op basis van de volgende drie perspectieven:

Macro niveau: Sneller dan je concurrent.

Op macroniveau wil je als organisatie vooral begrijpen waar markten naar toe bewegen.

Social media geeft je inzicht in macro trends die je kunt gebruiken om je dienstverlening of product te verbeteren. Denk aan de DESTEP veranderingen (Demografische, Economische, Sociale, Technologische, Ecologische en Politieke veranderingen) die een directe invloed hebben op de branche of het bedrijf waarvoor je werkt.

Het verzamelen en gebruik van deze data zal veelal via social listening tools plaatsvinden om dit succesvol te kunnen doen.

Een Macro trend

Zo heeft de EY Future Consumer Index een onderzoek uitgevoerd met bijna 15.000 personen in 20 landen, die inzicht geven in de verschuivingen.

Hieronder de 5 macro invloeden op basis van dit onderzoek.

Betaalbaarheid (32% van de consumenten): leven met de middelen en budget, minder gericht op merken en meer op productfunctionaliteit.

Gezondheid (25%): Gezondheid beschermen van zichzelf en die van het gezin. Producten kiezen die veiliger en gezonder zijn.

Planeet (16%): proberen hun impact op het milieu te minimaliseren en merken kopen die hun overtuigingen weerspiegelen.

Maatschappij (15%): Samenwerken om het goede te doen en kiezen, kopen bij organisaties die zij eerlijk en transparant vinden.

Ervaring (12%): Leven in het nu en kiezen voor een product met een betere ervaring. Consumenten zijn sneller bereid om te veranderen van producten en/of diensten als dit de experience verbetert.

Social listening geeft al inzicht in deze trends op grootte schaal voordat een dergelijk rapport zijn weg vindt naar de lezer.

Dit zorgt ervoor dat bedrijven hun strategie maanden sneller kunnen aanpassen dan hun concurrenten door sentimenten online te volgen.

Meso niveau: Inbound marketing moet beter

Vaak direct aangestuurd door de veranderende macro invloeden vinden er wijzigingen plaats in de industrie tak.

Zo heeft de COVID-19 pandemie de wijze waarop B2B buyers kopen bijvoorbeeld een directe invloed op zoektermen die worden gebruikt.

Marketeers ‘moeten’ als gevolg hiervan hun inbound marketing aanpak aanpassen om te voorzien in een nieuwe behoefte.

Er is namelijk een nieuw perspectief op informatie die waardevol is voor de doelgroep. En hierdoor heeft bestaande content een transformatie nodig om actueel te blijven.

Tevens zijn er nieuwe SEO zoekwoorden waardoor whitepapers of blogs niet meer worden gevonden.

The Qallann Marketing Agency, “People and their behaviours change. To succeed , you need to innovate, follow the data, and listen.”Social selling training voor verkopers

Social selling training voor verkopers

Micro niveau: Verkopers bieden meer waarde in de conversatie

Social listening op micro niveau is het meest indringend en complex. Waar op macro en meso niveau vooral marketeers hun slag slaan, is social listening op micro niveau vooral het domein van de verkoper.

Vanzelfsprekend kunnen verkopers trends in de markt en branches volgen, maar de wijze waarop interactie plaatsvindt is vaak persoonlijker.

Sellers maken gebruik van de inzichten die social listening hen verschaft door inzichten te delen met hun prospects en klanten in een 1:1 situatie.

De micro triggers zijn dan ook anders. Dit kan gaan om een verjaardag, een nieuwe baan, een interessant artikel van een prospect of iets persoonlijks waardoor de verkoper een conversatie kan starten.

Er zijn talloze social selling voorbeelden vastgelegd in ons social selling playbook om verkopers te helpen.

Het doel is niet direct een lead te genereren, maar een relatie op te bouwen of te onderhouden op een niet-disruptieve manier.

Wat zijn de voordelen van social listening?

1. Hoe meer je weet waar mensen het over hebben, hoe beter je bent toegerust om adequaat te reageren.

2. Het helpt je erachter te komen wat mensen over jou, en concurrenten in de branche zeggen.

3. Social listening stelt je in staat om van anderen te leren en relaties op te bouwen.

4. Het helpt je om voorop te blijven lopen. Als je niet luistert naar wat er over je bedrijf wordt gezegd, blijf je achter.

5. Het geeft je de mogelijkheid om met klanten en prospects in contact te komen.

6. Social listening helpt je succes te meten.

Oh ja nog een belangrijke uitleg over het belang van social listening hieronder om mee af te sluiten.

“Social listening is the canary in the coal mine. It is where you’re going to first pick up on themes that you really do need to pay attention to.”— Mark Viden, Senior Vice President of Brand, CommonSpirit Health

Explore
Drag