Wie heeft eigenlijk de ‘elevator pitch’ bedacht?

 

Het is 1853 en veel gebouwen in die tijd waren al uitgerust met liften. Deze liften werden echter als gevaarlijk beschouwd en zo sterk als hun zwakste touw.

Nu had Otis een visie voor een nieuwere en veiligere manier, maar hij besloot niet te kiezen voor een voor de hand liggende manier van presenteren met veel detail. Elisha Otis koos ervoor om zijn oplossing te demonstreren in New Yorks congrescentrum, voor een grote groep toehoorders.

Otis wist precies hoe zijn publiek alert moet houden; Hij hees zichzelf drie verdiepingen op en sneed zijn ondersteunend touw met een bijl door. Eerst hapte de menigte naar adem, maar slaakte toen een zucht van verlichting.

Otis ‘stopmechanisme bracht zijn lift tot stilstand voordat hij de grond raakte. In minder dan dertig seconden liet Elisha Otis de wereld de waarde zien van wat hij verkocht.

De term “Elevator pitch is geboren.

Op dat moment waren er twee primeurs. Het was de eerste demonstratie van een lift die veilig genoeg was om mensen te vervoeren. En het was een eenvoudige, beknopte en effectieve manier om een ​​complexe boodschap over te brengen in een poging anderen te bewegen.

Tegenwoordig is het pitchen belangrijker dan ooit, maar kent vele vormen, gradaties en een gevarieerd tijdsbestek, maar een aantal ingrediënten zijn identiek.

5 ingrediënten voor een goede sales pitch:

1: Maak de connectie

Stel een retorische vraag waarmee je de connectie maakt met je publiek. Je toehoorders moeten begrijpen dat het onderwerp waardevol is voor hen. Otis had voordat hij de lift instapte kunnen zeggen:” Hoe kunnen we ervoor zorgen dat liften nog veiliger worden?”

2: Trigger alertheid

Je presentatie heeft pas waarde als je publiek bereid is te luisteren. Zorg er dus voor dat je je publiek boeit en alert krijgt voordat je je waarde laat zien. Otis begreep dit als geen ander door eerst de aandacht te pakken voordat hij zijn demonstratie start.

3: Houdt het kort

Het is digitaal veel moeilijker om je doelgroep voor een lange periode te laten focussen. Uit onderzoek blijkt dat mensen het gemiddelde onthouden van wat je zegt, dus wees voorzichtig. En Mark Twain weet als geen ander hoe moeilijk dit is:“Ik had geen tijd om een korte brief te schrijven, dus schreef ik maar een lange brief”.

4: Maak het visueel

Waarom zou je het zeggen als je het kunt laten zien. Demonstreer je waarde zoals Otis deed. En als je een dienst verkoopt gebruik storytelling technieken om je gesprek beeldend te maken voor je publiek.

“De waarde van een mooie foto of schilderij wordt niet bepaald door het beeld, maar door het verhaal”

5: Laat je inzicht zien

Het tijdperk waar we de ruimte krijgen om vele vragen te stellen zonder eerst iets van waarde te laten zien is voorbij. Met een pitch hoef je niet accuraat te zijn, omdat iedereen begrijpt dat dit niet mogelijk is op basis van beperkte informatie. Het is echter de pitch die je in de gelegenheid stelt om vragen stellen.

 

 

Effy Shkuri

Effy Shkuri

Effy is een ondernemer in de software industrie met bijna 20 jaar ervaring in een commerciële rol.

 

ENGLISH WEBSITE

 

NEDERLAND

Rosestraat 123
3071 JP Rotterdam
+31 10 3070219

 

ISRAEL

HaTidhar 5
4366507, Raanana
+972 546823924

 

UNITED KINGDOM

London
90 Long Acre, Covent Garden
+44 7717538607

 

info@thenextsales.nl

Sales pitch uitvinder Elisha Otis