Skip links
sales email

Sales email tips voor de hoogste conversie

Bijna goed is helemaal fout

De kans dat jouw sales email opvalt is nihil.

De commerciële introductie van email is begonnen met de introductie van Outlook eind jaren ’80. jaren. Het was nieuw, intrigerend en spannend om een email te ontvangen en prikkelend voor ons brein. Nu vele decennia later is ons brein gewapend tegen de alsmaar toenemende stroom van emails en worden we gelukkig beschermt tegen information overload door heuristics – het automatische brein dat niet hoeft na te denken als je email wordt herkend.

Een prima mechanisme voor de lezer, maar een ramp voor de schrijver.

De kans dat er mensen zijn die in hun leven als meer dan 1 miljoen emails hebben ontvangen is geen rariteit. Als verkoper heb je ook nog eens te maken met wat ze in de wetenschap een ‘negativity bias’ noemen. Het principe dat een negatief gevoel beter wordt onthouden dan een positief gevoel, maar in context van email is er ook een gerelateerd fenomeen.

“Er is een echte negativiteitsbias in e-mail waarbij afzenders denken dat een bericht positief was, maar dat komt omdat ze aannemen dat alle andere signalen duidelijk zijn ontvangen. Het is een onbewuste veronderstelling. Ontvangers denken dat positieve e-mail neutraler was. Wanneer de afzender denkt dat het neutraal is, hebben ontvangers de neiging om te denken dat het negatiever is. Met andere woorden, er is een algemene negatieve neiging tot e-mail”, Daniel Goleman.

Om te begrijpen waarom jouw emails niet worden beantwoord is het noodzakelijk om te begrijpen hoe het reptielenbrein werkt. Anders ben je letterlijk kansloos. In het kort over de mindset die nodig is: kort, krachtig, positief en op een bepaalde manier onherkenbaar.

Want als het eruit ziet als een sales email dan is het een sales email

Hierbij 6 email tips voor een beter resultaat:

✅ Investeer in de subject line:

Hyper personaliseer, intrigeer en houd je email vooral kort.

Want meer dan 40 characters worden niet getoond op je mobiel.

 

✅ Openingszin is cruciaal:

Een geniale subject line + een slechte openingszin = mission failed.

Want nog voordat je mail wordt geopend, is de eerste zin te lezen.

Laat direct zien dat het niet nog zo’n ‘copy/paste template’ email is.

Je creativiteit maakt hier het verschil.

 

✅ Minder ‘Ik’:

De aandachtsspanne is kort…

Maar nog korter als je over jezelf praat.

Focus daarom op de prospect.

Laat zien dat je zijn situatie en problemen begrijpt.

Wees empatisch en start met de ander

 

✅ Korte zinnen:

Emails worden in eerste instantie niet gelezen, maar ‘gescanned’.

Maak het scannen makkelijk voor je prospect.

Splits je zinnen op.

Don’t: 1 lange zin van 30 woorden.

Do: 3 korte zinnen van 10 woorden.

 

✅ Stel één vraag:

Het doel is om een conversatie te starten.

Als je meerdere vragen stelt, maak je dit moeilijker.

Focus daarom op één vraag.

Minder afleiding verhoogt de kans op een reply.

 

✅ Gebruik de p.s

Het lijkt wel of onze hersenen gewired zijn om de postscriptum te lezen.

Vaak zelfs nog voordat de inhoud wordt gelezen.

Profiteer hier maximaal van door het te personaliseren.

Je zou bijvoorbeeld off-topic kunnen gaan om de attentie te pakken.

Zoals: P.s laten we hopen dat Ajax er vanavond wat moois van maakt 😉

In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat email nog steeds een kracht wapen kan zijn, maar uiteindelijk bepaalt je performance de waarde. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor email, maar ook voor telefonische acquisitie, video prospecting of het gebruik van social selling via LinkedIn.

De moderne verkoper begrijpt dat prospecting niet kan worden beschouwd als 1 fase en dat er meer nodig is dan 1 perfecte email of telefoontje. Het is een aaneenschakeling van sales acties.

Ontvang de laatste digitale sales tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d

Leave a comment