Skip links

LinkedIn recruitment – wat werkt het beste?

Het is een bekend fenomeen dat iedereen zijn mening heeft als het gaat over de meeste effectieve manier om met een mogelijke kandidaat via LinkedIn in contact te komen.

De afgelopen 3 maanden heb ik mijn connectie verzoeken op LinkedIn bijgehouden, 3 verschillende benaderingen geprobeerd en 3.820.475.061 verzoeken later, hier zijn de resultaten op basis van onderstaande drie opties:

1 – “The Hook” – verzoek met een persoonlijke notitie waarin iets over hen of hun profiel wordt vermeld.

Er zijn een aantal voor- en nadelen aan alle 3. “The Hook” laat zien dat je moeite hebt gedaan om contact te maken met je kandidaat en dat ze niet slechts een van de velen zijn. Het kan echter een beetje tijdrovend zijn.

2 – “Open om te werken (OTW)” – verzoek met een briefje waarin staat waarom ik contact opneemt.

“OTW” komt ter zake en wie accepteert, is waarschijnlijk geïnteresseerd om het gesprek voort te zetten en te zien wat je te bieden hebt. Aan de andere kant speel je direct open kaart en is de intrige en spanning er niet.

3 – Geen notitie.

Als je een verzoek stuurt zonder enige notitie, heb je de ruimte om het gesprek op elke manier aan te gaan na acceptatie. Maar waarom zou iemand je verzoek zonder reden accepteren?

De resultaten

Om het eerlijk te houden en voor de meest nauwkeurige resultaten heb ik een gelijk aantal verzoeken verstuurd voor optie 1,2 en 3. En wat denk je?

48% van mijn LinkedIn connecties werden geaccepteerd.

39% voor de OTW groep

En verrassend genoeg 46% accepteerden mijn verzoek ‘blindelings’.

“OTW” kwam als laatste binnen met bijna 10% minder dan “The Hook” met 39%.

Conclusie

Dus geen tekst is veruit het meest effectief, toch? Ik bedoel geen enkele moeite en slechts 2% minder accepts.

Is kwantiteit dan echt bijna gelijk aan kwaliteit?

Er is gelukkig een grote maar…

Wat gebeurde er nadat de verbinding was geaccepteerd? Simpel

Alleen “The Hook” zorgde voor echte engagement en transparantie – Zo kreeg ik geweldige feedback ook als ze niet geïnteresseerd waren.

Personalisatie is de enige manier om de connectie te maken voor een moderne recruiter.

Leave a comment