Je kent het wel. Je hebt gewoon trek om wat te snacken en dan kom je heel een heel eind met tien euro. Het is mogelijk om je persoonlijke wensen en eisen uit te spreken…wordt ongetwijfeld gewaardeerd, maar je bent vrij kansloos. Is dit erg? Zeker niet. Soms is het ook een verademing om gewoon om als een soort robot de zaak weer uit te lopen zonder dankjewel. Heerlijk! Ik zou willen dat we het gewoon wat vaker laten gebeuren. Gewoon lekker weinig verwachten. 

Zelf vind ik het soms geweldig om naar de kapper te gaan voor het equivalent van een paar hamburgers. Ik heb bij mij om de hoek een knipfabriek en het concept is simpel en overzichtelijk. De laatste keer ging ik zitten en vroeg ik mijn kapper nog naar zijn filosofie. Hij keek me aan en zei: ”Kijk, ik ben al twintig jaar kapper, heb duizenden mensen geknipt en jij knipt 1x per maand je haar. Ik denk dat het in jouw belang is dat ik bepaal hoe we je haar gaan knippen. Ik ben toch de kapper?” Kan ik op momenten echt van genieten. En zo stond ik binnen 10 minuten weer buiten met korter haar en een glimlach – wat een snelheid denk ik dan. 

En natuurlijk geniet ik van goed eten en een goede kapper (Whoops). Maar vergis je als klant niet in de prijs van klantgerichtheid. Het vraagt namelijk ook wat van jou? Je denkt toch niet dat je wegkomt met het betalen van het tienvoudige bij een sterrenrestaurant zonder de woorden, dankjewel, geweldig, unieke ervaring, wat een service. Uitsluitend het betalen van je rekening is voor de klantgerichte organisatie niet voldoende. En dit is terecht. Blijdschap laat zich gelukkig niet kopen of verkopen. En klantgerichtheid… een mooi streven, maar er is niet altijd behoefte aan.

Geluk. De voormalige Google executive Mo Gawdat heeft heel er veel onderzoek naar gedaan, maar de conclusie is ongeveer dit: als de geleverde prestatie in overeenstemmig komt met je verwachtingen dan is geluk dichtbij. 

Klantgerichtheid is dus geen haarlemmerolie om klanten gelukkig en loyaal te houden. Consistentie is het wondermiddel. 

Mijn advies: wees loyaal aan je filosofie en wees authentiek in je benadering – Ook als het niet gaat over klantgerichtheid. 

Download eBook

Dit e-book is geschreven voor commercieel managers die streven naar betere leads, meer opportunities en deals met een hogere marge op basis van een moderne methode voor sales en non-sales.

DOWNLOAD EBOOK
Effy Shkuri

Effy Shkuri

#SellingSlowandFast

 

Verhalen

Podcasts

Over ons

 

ROTTERDAM

Rosestraat 123
3071 JP Rotterdam
The Netherlands
+31 10 3070219

 

ISRAEL

HaTidhar 5
4366507, Raanana
Israel
+972 546823924

 

info@thenextsales.nl