Skip links
klantgericht verkopen

Iedereen is verkoper

Klantgericht verkopen

Ik nam mijn zoon mee naar een cursus zwemmen.

Ik wilde dat hij in een klas zou komen met andere kinderen, maar ik was te laat.

Dus ik zei: “oke dan misschien wat privé zwemlessen.” Op het moment dat ik de prijs hoorde, twijfelde ik even.

Waarom eigenlijk? We waarderen toch allemaal een goede coach, leraar of docent?

De lichte twijfel waaide snel voorbij na de 1e zwemles. Ik besefte het belang van uitstekend onderwijs opnieuw.

In het begin keek ik alleen maar naar het zwemmen en waardeerde ik de manier van lesgeven (Later zag ik pas hoe hij ook zijn aandacht gaf aan de ouders van de kinderen die hij lesgeeft).

Hij was absoluut klantgericht: praatje hier, praatjes daar en hij kende alle namen.

“We huren het liefst een amateur in om iets te leren en een professional om iets af te leren”

Leuk om dit vanuit een verkoopperspectief te zien. En hij geniet absoluut van de energie en de mensen om hem heen (denk je dat hij zijn waarde kent in de B2B-verkoopwereld? Ik denk het niet).

Met nog een paar minuten op de klok voor het eind van de zwemles, heb ik het antwoord op mijn gerezen twijfel. Ik was terughoudend om de privélessen te betalen omdat ik meer ‘slechte’ leraren heb gekend dan goede. Veel van mijn leraren hebben me helaas niet geïnspireerd.

Ze gaven vooral les, maar er was nauwelijks een dialoog en dat is volgens mij de reden waarom je leert na te denken. Maar nog belangrijk…het zorgt ervoor dat adviezen er net wat beter ingaan.

Iedereen is verkoper

Het bedrijfsleven smeekt om betere verkopers en volgens onderzoeker en schrijver Daniel Pink is iedereen ook verkoper. En leraren schreeuwen om betere lonen (en dat begrijp ik 100%). Verkopers zijn niet altijd geliefd, maar verdienen goed als ze presteren.

En leraren worden door bijna iedereen erkent maar zijn in de meeste gevallen onderbetaald.

1 – Het verkoopvak is voor een groot deel educatie, dus als docent heb je een voordeel
2 – De waardering is groter als je je klant wat kunt leren (en de beloning overigens ook)
3 – En continue onderweg zijn is in het digtale sales tijdperk definitief voorbij

Dus er zijn alleen maar voordelen?

Oh ja…

De evaluatie is wel anders. In het onderwijs is de docent degene die de student evalueert. In de verkoop is het de student die de docent evalueert.

Leave a comment