Ik vroeg een goede vriend een aantal jaar geleden of hij me kon helpen met een introductie. Hij zei onmiddelijk ja, omdat we elkaar al 20 jaar kennen, maar tegelijkertijd vroeg hij mij:

“Wat kan ik mijn andere gewaardeerde relatie vertellen, ik weet namelijk niet wat je precies doet.”

Wat hij bedoelde, maar niet zei was: “Wat kun jij voor mijn relatie betekenen?”.

Een goede ambassadeur wil twee mensen helpen, maar er is een volgordelijkheid. De 1e gedachte van je potentiële ambassadeur gaat uit naar zijn relatie met zijn ‘andere’ relatie, want alleen dan heeft een referral vraag waarde voor iedereen.

Hieronder een zevental tips om je referral aanpak te laten slagen.

Tip 1: Focus niet op jezelf.

Denk aan de waarde voor de ander als je vraagt om een referral.

Niet: Kun je mij helpen met…

Wel: Zou je relatie geholpen zijn met…

Tip 2: Maak het makkelijk om jou aan te bevelen.

Maak een email of een video die jouw relatie kan delen met de referee om de drempel te verlagen. Bovendien voorkom je dat de referrer jouw boodschap verkeerd uitlegt.

Bouwen van 1 minuut video pitch

Tip 3: Start gewoon met vragen

 

“11% van alle verkopers vraagt ​​om een referral, terwijl 91% van je klanten bereid zijn om een referral te geven”, Dale Carnegie

Oftewel niet geschoten is altijd mis.

Tip 4: Vraag op het juiste moment.

Vraag het liefst wanneer mensen in een positieve stemming zijn. Geen ‘must’, maar je de kans is vele malen groter dat iemand in beweging komt. Hieronder een praktisch voorbeeld na een oplevering of evaluatie bij een bestaande klant.

Leverancier:”Hoe heb je onze samenwerking ervaren?”
Klant:”Als waardevol”
Leverancier: “Wat in het bijzonder?…”
Klant:”Top service en afspraak is afspraak onder elke omstandigheid”
Leverancier: “Erg blij te horen dat je onze service en integriteit kunt waarderen.”

Tip 5: Maak je referral vraag specifiek

Je kunt je voorstellen dat er meerdere bedrijven zouden willen helpen met een goede service. “Wie in jouw netwerk zou ook geholpen zijn met een integere partner die altijd zijn afspraken nakomt?”

Tip 6: Geef je referrer de tijd en ruimte

Stel de vraag en vraag wanneer je erop terug kan komen.

Tip 7: Vraag door na een klanttevredenheidsonderzoek

Wat is de waarschijnlijkheid dat je ons aanbeveelt bij relaties? Dat is een veelgestelde vraag die een organisatie inzicht geeft over de algehele tevredenheid, maar niet direct leidt tot meer referrals. Vraag nu om die referral als je weet wie je ambassadeurs zijn.

Effy Shkuri

Effy Shkuri

Effy is een ondernemer in de software industrie met bijna 20 jaar ervaring in een commerciële rol.

 

ENGLISH WEBSITE

 

NEDERLAND

Rosestraat 123
3071 JP Rotterdam
+31 10 3070219

 

ISRAEL

HaTidhar 5
4366507, Raanana
+972 546823924

 

UNITED KINGDOM

London
90 Long Acre, Covent Garden
+44 7717538607

 

info@thenextsales.nl

7 referral selling TIPS

3 min