Skip links

15 tips voor een betere online presentatie

Online presenteren tips

“De 10-20-30 regel van Guy Kawasaki. Hij stelt voor dat presentaties, Niet meer dan 10 dia’s bevatten, niet langer duren dan 20 minuten en een lettergrootte van 30 punten hebben.”

Online presenteren is ‘zoeken’ naar de juiste performance.

Wat maakt of kraakt een goede online presentatie?  Zijn het de woorden, de tonaliteit, de tools of de non-verbale communicatie?

Online presenteren, is een combinatie van techniek en skills, met een belangrijke rol voor de non-verbale communicatie.

Lees hieronder de 15 tips voor een betere performance.  

#1 Hoe de camera te gebruiken?

Nee, over de kwaliteit van de camera wil ik niet veel kwijt.

Het belang is denk ik wel duidelijk.

Graag wil ik iets heel anders aanstippen: het gebruik van de camera voor het online presenteren met impact.


Wat we als presentatoren vaak vergeten, is  dat we tijdens het online presenteren veranderen in dit kleine vierkantje in de hoek van het scherm.

Er is geen oogcontact en we verliezen elke persoonlijke band.


Om dit te voorkomen is mijn advies om niet continue je Powerpoint of Pitch presentatie te laten zien.

Als je klaar bent met het presenteren van een dia en je wilt bijvoorbeeld een punt maken of je publiek de mogelijkheid geven om vragen te stellen, stop dan even met het delen van je presentatie.

Je publiek wordt minder afgeleid en kan je beter zien, en vice versa.

Ten tweede, indien mogelijk, kijk in de camera.

Dit zal de illusie van direct oogcontact creëren en die persoonlijke verbinding vergroten.

#2 Achtergrond

Let op je achtergrond.

Veel mensen komen onvoorbereid naar een presentatie en zullen zich laten meeslepen in de opvallende zaken.

Laat zien wat je wilt laten zien en kies voor een virtuele achtergrond als je voor ‘safety first’ gaat.

Houd ook rekening met omgevingsgeluiden. Vermijd lawaaierige omgevingen die je online presentatie kunnen verstoren.

#3 Tools

Voor een paar euro per maand geef je jezelf de ultieme upgrade met  geeft je de mogelijkheid om je achtergrond te veranderen met Mmhmm.

Je kunt gave voorbeelden gebruiken van deze innovator of zelfs zelf iets uploaden.

Natuurlijk wil je het niet te gek maken; het doel van de achtergrond is om de focus op jou te houden, niet op wat er achter je gebeurt.

#4 Audio

Een van de belangrijkste factoren bij het online presenteren is de audio.

Slechte verlichting of hoeken kunnen worden vergeven, maar met slechte audio verlies je heel wat punten.

Het testen van je audio is bij iedere presentatie noodzakelijk. Soms werkt het en soms minder.

Mijn beste aankoop van de afgelopen jaren – mijn studio setup met hulp van
 Elgato.

5# Verlichting

Verlichting bepaalt de sfeer en toon, en je wilt er zeker van zijn dat je de juiste setting hebt om je boodschap over te brengen.

Natuurlijk licht is favoriet. Het enige nadeel is dat je tijd- en weersafhankelijk bent, maar oordeel niet te snel.

Je hebt geen zonnetje nodig om licht te hebben – start je werkdag op het oosten als dit kan – prima licht, ook als de zon niet schijnt.

P.s Mijn advies is om sowieso extra lampen op je bureau te zetten waarbij het licht in je gezicht uitstraalt.

#6 Handhaaf een actieve houding

Je houding heeft veel invloed op je woorden. Als je onderuitgezakt op een bank zit en praat, heeft dit invloed op de tonaliteit.

Als je achterover leunt of je armen vouwt voor de camera, sluit je jezelf – niets nieuws, maar onbewust is het makkelijker om je er niet aan te houden.

Digitale sales dwingt verkopers om bewust actief te zijn en zitten bevordert dit niet. 


Probeer een statief te gebruiken om je laptop op te plaatsen, zodat je tijdens uw vergadering niet gaat zitten, maar kunt staan ​​en bewegen.

Je lichaamstaal zal veranderen en je bent actiever, wat als neveneffect heeft dat het ook de houding van je prospect zal veranderen – in positieve zin natuurlijk.

online presenteren tips

 #7 Gebruik de juiste gezichtsuitdrukkingen

Onze gezichten zijn expressief en kunnen zonder woorden veel emoties overbrengen. Je gezichtsuitdrukking zijn een aanvulling op alle informatie die je doorgeeft.

En in tegenstelling tot sommige andere non-verbale communicatie, zijn gezichtsuitdrukkingen overal hetzelfde.

De uitdrukkingen voor geluk, verrassing, verdriet, pessimisme, enz. zijn bijna in elke cultuur hetzelfde.

 

online presenteren tips

#8 Maak oogcontact

Oogcontact is zeer cruciaal voor effectieve communicatie. En dat bereik je door direct in je webcam of camera lens te kijken. Je publiek ontvangt je op hun scherm terwijl je hen recht in de ogen kijkt. Oogcontact spreekt van vertrouwen.

Dat je zeker van je zaak bent en zeker van wie je bent en waar je voor staat.

 #9 Gebruik handgebaren

Online presenteren met handgebaren geven meer energie aan het gesproken woord.

Het verhoogt het gewicht en autoriteit
van je gesproken woorden met 60%. Zorg ervoor dat je je handen op het juiste moment verplaatst en voorkom dat je je handen te dicht bij de camera houdt, maar tegelijkertijd ze niet uit beeld plaatst.

LET OP: Je handen tonen geeft vertrouwen, dus stem dit goed af.

#10 Visualiseer je publiek

Veel mensen worden nerveus als ze een virtuele presentatie geven waarbij ze niet iedereen kunnen zien.

Jouw visualisatie vermogen is dan ook eminent voor je prestatie. 

#11 Vermijd friemelen

Veel mensen worden zich extra bewust van zichzelf en veranderen hun natuurlijke houding.

Onrustig gedrag wordt uitvergroot via een video call en kan erg storend zijn voor jezelf en je publiek.

Het gevolg kan zijn dat je gaat friemelen en op zoek gaat naar een andere manier om je onrust een plek te geven.


Laat jezelf niet groot zien en stel je monitor zo in dat je niet continue geconfronteerd wordt met jezelf. 

#12 Glimlach door je online presentatie

 Als je lacht, ben je aantrekkelijker.

Punt.

(De beste tips voor online presenteren zijn menselijk, maar glimlachen is een natuurlijke reactie op de glimlach van een ander en dat is wat het uitdagend maakt als je dat niet kunt zien)

presenteren glimlach

#13 Pitch je stem

Zorg ervoor dat je tonaliteit in overeenstemming is met je boodschap en de doelgroep.

Als je bijvoorbeeld een nieuw idee aan het bestuur presenteert, zal je zowel formeel, enthousiast en toch gematigd willen klinken. 

#14 Uiterlijk

De aandacht die je geeft aan je uiterlijk bepaalt veel.

Dit is een signaal dat je publiek onbewust zal opmerken.

Er zijn geen geschreven regels, maar zorg voor consistentie in kledingkeuze tussen een online presentatie en een presentatie op locatie.

Ok vooruit, je aftershave zal virtueel geen onuitwisbare indruk maken.

#15 Meerdere schermen voor online presenteren

Dus je zit in een meeting om je idee te pitchen, en terwijl je je ding doet, wil je zien hoe de andere persoon op je idee reageert.

Virtueel werken kan dit echter moeilijk maken, aangezien het meestal  vereist dat je moet kiezen: naar je presentatie of naar de andere persoon kijken.
 

De oplossing? Gebruik 2 schermen wanneer je meer voor het online presenteren als je meer presenteert dan jezelf.

De daadwerkelijke schermopstelling is persoonlijke voorkeur en geheel aan jou, maar je wilt dat het praktisch is.

Zet ze dus naast elkaar of achter elkaar, met de achterste omhoog.


Het belangrijkste is dat je een systeem hebt: Scherm #1: Jij bent de DJ

Scherm #2: Het publiek geniet van je online presentatie. ( en vergeet niet juiste gebruik van de camera – zie tip 1)

Conclusie voor ‘online presenteren’:

Online presenteren lijkt een vanzelfsprekendheid, maar de meeste ‘virtuele crashes’ hebben als oorzaak dat de piloot iets vergeten is.

Bescherm jezelf en denk aan een korte checklist voordat je je cockpit aanzet voor de volgende virtuele vlucht.

Verder is het van eminent belang dat je je motoriek op gang brengt door te oefenen.

Aan, uit, draaien, klikken, handgebaren, in de camera kijken enz enz. 


Online presenteren staat niet op zichzelf. Kijk hier naar onze digitale sales training voor het verbeteren van je digitale sales skills.

Ontvang de laatste digitale sales tips

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

man on rocket 3d

Leave a comment