Skip links

Referral programma

Wat is een referral programma en hoe weet je wie je merkambassadeurs zijn? Download de whitepaper voor het opzetten van een ambassadeursprogramma in 10 stappen.

Meer over onze aanpak

 

connecting the dots met video
Digitale sales tips: video prospecting
theNextSales - IT sales recruitment bureau

B2B referral marketing

Een referral programma kent de hoogste conversie ratio van alle vormen van leadgeneratie, maar slechts een handvol marketing- en sales professionals zijn in staat gebleken om een succesvolle aanpak te lanceren.

De reden laat zich raden. Het is namelijk ook de meest complexe route om leads te genereren. Daarnaast is de afstemming tussen marketing en sales een absolute must bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma, want wie neemt de lead? En hoe ziet de opvolging eruit?

‘92% van de respondenten vertrouwd ‘referrals’ van mensen die ze kennen’, Dale Carnegie. Als het vertrouwen groot is, is de snelheid hoog en zijn de kosten laag. En dat is nu precies de kracht van referrals.

Wie zijn je merkambassadeurs?

Hoe ontwerpen we een referral marketing route?

Wat is de rol van het salesteam?

Wat is de beste referral vraag techniek?

De 4 fases een referral programma

01 01

Net Promoter Score

In de eerste fase is het belangrijk om te weten wie je potentiële merkambassadeurs zijn. En de beste manier om hier achter te komen is het te vragen aan je klanten en relaties via de Net Promoter Score of via een klanttevredenheidsonderzoek.

Maar hoe vraag je om een referral op een persoonlijke en attractieve manier. Kies bijvorbeeld voor een interactieve video en je combineert het beste van beide werelden met een veel hogere response rate.

Ik wil meer weten

02 02
referral flow
02

Opt-in referral programma

Klanten en andere relaties kunnen op een laagdrempelige manier antwoord geven. En dit is cruciaal. Niet iedere relatie zal staan te springen om weer een questionnaire in te vullen, maar laagdrempeligheid maakt veel goed.

Plan een afspraak
03 03

Belonen

De beloning is bij voorkeur variabel en moet intrinsiek gedreven zijn. Want volgens onderzoek is de anticipatie op de beloning de ‘reward’, dus houdt het vooral spannend en werk bijvoorbeeld met een fictieve munteenheid.

Hiervoor hebben we een API ontwikkeld die scores kan communiceren naar bijvoorbeeld een Mailchimp of CampaignMonitor.

Even kennismaken?
Beloning referral marketing programma
04 04
referral programma
04

Commitment

Nu je weet wie je merkambassadeurs zijn kun je het ambassadeursprogramma echt starten. De journey die je hebt ontworpen met diverse vragen worden nu met een vooraf ingestelde frequentie verstuurd aan de doelgroep.

Zo zijn de eerste vragen laagdrempelig en neemt de gevraagde commitment en de beloning toe naarmate er meer vragen zijn beantwoord.

Plan een afspraak

Stappenplan Referral programma

Bekijk de 10 stappen die je kunt nemen voor een succesvolle referral programma.

    Referral marketing programma

    Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Wij helpen je graag met je vragen!

    Say Hello
    Bel ons op +31 85 808 5290

    Ik heb interesse…

      Referral programma FAQ

      Absoluut. Schrijf een communicatie plan voor het opzetten van het referral programma en de daaraan gekoppelde activiteiten. Zaken waar je aandacht aan wilt besteden zijn:

      Naam – Kies aan naam voor je referral programma die in lijn is met de intrinsieke motivatie van participanten om mee te doen.

      Logo – Maak een onderscheidend logo, die in lijn is met het bedrijfslogo

      Channels – Denk na over de communicatie strategie en communiceer de doelen van het programma via de meest logische  kanalen voor de deelnemers.

      Spelregels – Wat zijn de spelregels om in aanmerking te komen voor incentives?

      Event – Denk na over een launching event of een manier om ambassadeurs in het zonnetje te zetten op een later moment. Het ultieme doel is het creëren van een community.

      Zorg ervoor dat de incentives aansluiten bij de motivatie om mee te doen aan het ambassadeursprogramma en denk na hoe hierover te communiceren.

      “Als je een klant namelijk geld geeft om iets voor je te doen, is de kans klein dat hij het ooit voor niets zal doen.”

      Als leidraad voor de incentives kun je de volgende basis drijfveren als kapstop gebruiken.

      • Belonging vs rejection
      • Pain vs pleasure
      • Hope vs despair

      Een ambassadeursprogramma heeft als ultieme doel om leads te genereren. Volgens onderzoek is de benchmark 2% referrals.

      Er is dus wel een groot aantal contacten nodig om een referral marketing programma te laten slagen als pure leadgeneratie het doel is.

      Maar een ambassadeursprogramma biedt veel meer waarde. Bekijk hieronder de onderverdeling in doelen:

      • Level 1: Klanttevredenheid meten ( Betrokken)
      • Level 2: Commerciële content ontvangen (Loyaal)
      • Level 3: Aanbevelingen en leads (Committed)

      Richt je journey zo in dat de deelnemers het als leuk en waardevol ervaren om mee te doen.

      Je kan een referral programma prima starten zonder additionele software. Als je echter een hogere response ratio wilt dan is ons advies om een video platform te gebruiken die zorgt voor een persoonlijke aanpak. Vervolgens kun je eventueel ook een beloningsysteem hieraan koppelen waarmee je ook punten kunt managen en comuniceren aan je doelgroep. Dit is echter pas echt waardevol als je meer dan 500 contacten hebt.

      Het opzetten van een referral programma is er eentje van lange adem en goede communicatie speelt een belangrijke rol. Belangrijke randvoorwaarde is dat het ownership goed is belegd.

      De risico’s voor het opzetten van een ambassadeursprogramma zijn als volgt:

      • Het is niet in lijn met de commerciële strategie en het is een ad-hoc activiteit
      • Het wordt door de organisatie gezien als een marketing initiatief
      • De samenwerking tussen marketing en sales krijgt te weinig aandacht waardoor leads verloren gaan

      De ROI van een referral programma wordt bepaald aan de hand van de doelstelling, maar dit zou wat ons betreft de benchmark zijn.

      Participatie: 25% van de klanten doen mee aan het programma

      Betrokkenheid: 10% van de participanten delen ideeën, quotes, aanbevelingen en zijn bereid om te helpen

      Committed: 2% van de deelnemers brengt de organisatie direct in contact met hun netwerk.

      Colombo