Skip links

Referral programma

Wat is een referral programma en hoe weet je wie je merkambassadeurs zijn?

Meer over onze aanpak

connecting the dots met video
Digitale sales tips: video prospecting
theNextSales - IT sales recruitment bureau

B2B referral marketing

Een referral programma kent de hoogste conversie ratio van alle vormen van leadgeneratie, maar slechts een handvol marketing- en sales professionals zijn in staat gebleken om een succesvolle aanpak te lanceren.

De reden laat zich raden. Het is namelijk ook de meest complexe route om leads te genereren. Daarnaast is de afstemming tussen marketing en sales een absolute must bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma, want wie neemt de lead? En hoe ziet de opvolging eruit?

‘92% van de respondenten vertrouwd ‘referrals’ van mensen die ze kennen’, Dale Carnegie. Als het vertrouwen groot is, is de snelheid hoog en zijn de kosten laag. En dat is nu precies de kracht van referrals.

Wie zijn je merkambassadeurs?

Hoe ontwerpen we een referral marketing route?

Wat is de rol van het salesteam?

Wat is de beste referral vraag techniek?

De 4 fases van referral marketing

01 01

Net Promoter Score

In de eerste fase is het belangrijk om te weten wie je potentiële merkambassadeurs zijn. En de beste manier om hier achter te komen is het te vragen aan je klanten en relaties via de Net Promoter Score of via een klanttevredenheidsonderzoek.

Maar hoe vraag je om een referral op een persoonlijke en attractieve manier. Kies bijvorbeeld voor een interactieve video en je combineert het beste van beide werelden met een veel hogere response rate.

Plan een afspraak

02 02
referral flow
02

Opt-in referral programma

Klanten en andere relaties kunnen op een laagdrempelige manier antwoord geven. En dit is cruciaal. Niet iedere relatie zal staan te springen om weer een questionnaire in te vullen, maar laagdrempeligheid maakt veel goed.

Plan een afspraak
03 03

Belonen

De beloning is bij voorkeur variabel en moet intrinsiek gedreven zijn. Want volgens onderzoek is de anticipatie op de beloning de ‘reward’, dus houdt het vooral spannend en werk bijvoorbeeld met een fictieve munteenheid.

Hiervoor hebben we een API ontwikkeld die scores kan communiceren naar bijvoorbeeld een Mailchimp of CampaignMonitor.

Wat zijn de kosten?
Beloning referral marketing programma
04 04
referral programma
04

Commitment

Nu je weet wie je merkambassadeurs zijn kun je het ambassadeursprogramma echt starten. De journey die je hebt ontworpen met diverse vragen worden nu met een vooraf ingestelde frequentie verstuurd aan de doelgroep.

Zo zijn de eerste vragen laagdrempelig en neemt de gevraagde commitment en de beloning toe naarmate er meer vragen zijn beantwoord.

Plan een afspraak

Stappenplan Referral programma

Bekijk de 10 stappen die je kunt nemen voor een succesvolle referral programma.

    Wat zijn de kosten?

    online sales training

    Tot 500 contacten

    €9.750,-
    • Ontwerpen van de referral marketing journey
    • Video platform
    • Periode van 20 weken
    Neem contact op

    Op zoek naar een andere oplossing? Let’s talk.

    Referral marketing programma

    Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Wij helpen je graag met je vragen!

    Say Hello
    Bel ons op +31 85 808 5290

    Ik heb interesse…

      Referral programma FAQ

      Absoluut. Schrijf een communicatie plan voor het opzetten van het referral programma en de daaraan gekoppelde activiteiten. Zaken waar je aandacht aan wilt besteden zijn:

      Naam – in lijn met intrinsieke motivatie van programma

      Logo – onderscheidend, maar in lijn met bedrijfslogo

      Channels – via welke kanalen worden deelnemers geïnformeerd

      Spelregels – Wat zijn de spelregels om in aanmerking te komen voor de incentives

      Zorg ervoor dat de incentives aansluiten bij de motivatie om mee te doen en denk na hoe hierover te communiceren.

      “Als je een klant namelijk geld geeft om iets voor je te doen, is de kans klein dat hij het ooit voor niets zal doen.”

      Als leidraad voor de incentives kun je de volgende basis drijfveren als kapstop gebruiken.

      • Belonging vs rejection
      • Pain vs pleasure
      • Hope vs despair

      Een ambassadeursprogramma heeft als ultieme doel om leads te genereren. Volgens onderzoek is de benchmark 2% referrals.

      Er is dus wel een groot aantal contacten nodig om een referral marketing programma te laten slagen als pure leadgeneratie het doel is.

      Maar een ambassadeursprogramma biedt veel meer waarde. Bekijk hieronder de onderverdeling in doelen:

      • Level 1: Klanttevredenheid meten ( Betrokken)
      • Level 2: Commerciële content ontvangen (Loyaal)
      • Level 3: Aanbevelingen en leads (Committed)

      Je kan een referral programma prima starten zonder additionele software. Als je echter een hogere response ratio wilt dan is ons advies om een video platform te gebruiken die zorgt voor een persoonlijke aanpak. Vervolgens kun je eventueel ook een beloningsysteem hieraan koppelen waarmee je ook punten kunt managen en comuniceren aan je doelgroep. Dit is echter pas echt waardevol als je meer dan 500 contacten hebt.

      Colombo