Use case

Use case

Devoteam – Trust Framework

“You can’t always win the deal, but you can always win the relationship”

Onze slogan was gevoelsmatig het startsein van onze samenwerking met Devoteam. Op het juiste moment op de juiste plek. Na maanden van voorbereiding zijn we begin februari live gegaan met de Trust Mindset online cursus en met succes.

Het management wilde juist nu (COVID-19) iets extra’s doen om de OneTeam filosofie nog meer body te geven met de volgende uitgangspunten in het achterhoofd:

  • Hoe de Devoteam cultuur te bewaken?
  • Hoe sales en consultants dichterbij elkaar in belevingswereld?
  • Een simpel framework bieden voor het winnen van vertrouwen.

Altijd een relatie winnen!

Altijd een
relatie winnen!

We hebben in opdracht van Devoteam een online journey ontwikkeld voor 220 consultants in Nederland op basis van onze Trust Mindset methode.

Het doel:

Collega’s een framework bieden om sneller vertrouwen te winnen op basis van onze Trust Mindset methodiek in combinatie met 12 gevalideerde real-to-life scenario’s en diverse digital tips.

Onze aanpak in 6 stappen.

1 – Het probleem

Hoe kunnen we de belevingswereld van sales en consultants dichterbij elkaar brengen?

Met scenario’s als the Big Introduction, Too much detail, Escalation time, The Snowball, The Budget, The intake en vele andere scenario’s met elkaar in context nadenken over het winnen van vertrouwen in de IT-consulting wereld.

  • Elk scenario altijd in de context van de praktijk situatie.
  • Gevalideerde scenario’s door ervaren consultants.
  • Uitgewerkt in rollenspellen.



2 – Communicatie

We zijn gestart met een korte video van HR management om het belang van het Trust Mindset programma toe te lichten in relatie tot de OneTeam filosofie van Devoteam.

  • Video e-mail boodschap vanuit team HR.
  • Video questionnaire met een aantal simpele vragen.
  • Betrokkenheid unit managers met een video boodschap.
  • 2 interne webinars gehost door de CEO
  • Wekelijkse video e-mail met updates.

“Giving each other trust will speed up our business. And that is what the Trust Mindset training is all about.”

Melis Schaap
Practice Director

3 – Influencers

Om de real-to-life scenario die we hebben ontwikkeld te valideren zijn we in gesprek gegaan met meerdere consultants. In 30 minuten hebben we het Trust framework gepresenteerd en de Devoteam specifieke zaken mogen uitvragen.

  • Vanuit iedere business unit een influencer gesproken.
  • 6 video’s ontvangen die zijn gebruikt voor interne promotie.
  • 60% engagement op de video e-mail van deze influencers.

4- Engagement

Om te zorgen voor een hoge participatie is veel tijd en energie gestopt in een persoonlijke engagement route. Met de video questionnaire hebben we kunnen bijdragen aan een persoonlijke en laagdrempelige aanpak.

  • Kwalitatieve feedback om scenario’s nog sterker te maken.
  • Tientallen 1-op-1 berichten via audio en video
  • En een aantal goede bloopers kunnen ook geen kwaad 🙂

“It’s about giving and receiving – trust is in the magical middle.”

Chris Ensing
Business Consultant


5 – Programma

Tijdens de maandelijkse online Breakfast sessie van Devoteam is in 4 minuten het programma uitgelegd (zie trailer).

  • De Trust Mindset.
  • 12 real-to-life scenario’s.
  • Digitale tips.


6 – Resultaat

Een twee-wekelijkse video waarbij een aantal video trailers zijn getoond van consultants.

  • 70% van de deelnemers heeft geparticipeerd in de journey.
  • 80% van de beoordelingen zijn gemiddeld een 8+.
  • 61 ideeën zijn aangedragen door deelnemers om sneller vertrouwen te winnen.

Meer weten?